Inloggen Kosmos

Kosmos

ruim 100 jaar

echte versdenkers!

Ons verhaal

Onze organisatie is de afgelopen 100 jaar gegroeid, maar de passie voor vers is onveranderd gebleven. Dankzij onze telers en afnemers hebben we mijlpalen bereikt. De dynamische markt van groente en fruit brengt nieuwe vraagstukken waar we gezamenlijk met onze telers op zoek gaan naar passende oplossingen. Elke dag, met passie voor vers. Ons verhaal is het resultaat van deze passie.

  • 1917
  • 1918
  • 1951
  • 1950
  • 1952
  • 1960
  • 1979
  • 1980
  • 1992
  • 2000
  • 2007
  • 2017
  • 2019
  • 1917
    Oprichting

    In 1917 is de Coöperatieve Tuinbouwveiling “Zaltbommel en Omstreken” b.a. opgericht. Het ontstaan hiervan kent zijn oorsprong vanuit de vraag vanuit aardbeientelers, waar het gebied de Bommelerwaard om bekend staat, om hun producten in de nabije omgeving aan te kunnen bieden op de markt. De organisatie bleek een succes en ook andere fruittelers, van onder meer zachtfruit en hardfruit, vonden hun weg naar de veiling.

  • 1918
    Opening veilinggebouw

    In 1918 wordt het veilinggebouw officieel geopend.

  • 1951
    Coöperatieve vereniging van telers

    Veiling Zaltbommel wordt in 1951 van een NV een coöperatieve vereniging van telers. Zo is er sprake van gespreide verantwoordelijkheid en krijgen de telers zeggenschap over het reilen en zeilen en over de toekomst van de veiling.

  • Jaren ’50
    Veranderende jaren 50!

    De glasteelt raakt in de jaren ’50 ingeburgerd. Steeds meer telers binnen de aardbeienteelt wagen ook deze stap. Ook de grove vollegrondsgroenten zoals koolraap, boerenkool en spruiten komen op. De teler wordt mobieler en de bedrijven worden groter. Ook aan afnemerszijde vindt er schaalvergroting plaats.

  • Begin jaren ’50
    Champignonteelt zorgt voor explosie groei in jaren 50 en 60

    Begin jaren 50 komt de champignonteelt van de grond en zorgt voor een explosieve groei. De veiling krijgt het verzoek van de telers om champignons te gaan verhandelen. De veiling hapt toe. Dit blijkt een enorm belangrijke stap te zijn. De handel in champignons maakt een explosieve groei door. In de jaren ’60 wordt Zaltbommel één van de belangrijkste champignoncentra van Nederland.

  • Jaren ’60
    Kerstveiling sinds de jaren 60!

    Onder leiding van bedrijfsleider M. Joosen werd een nieuwe traditie binnen de veiling geïntroduceerd: de Kerstveiling. Rond deze periode bleek de vraag naar bepaalde producten erg hoog waar de veiling haar kans zag om deze producten middels een speciale kerstveiling aan te bieden. Sinds de jaren ’60 vormde de kerstveiling gedurende een groot aantal jaren hét jaarlijks hoogtepunt waar de mooiste groenten en fruit tentoongesteld werden.

  • 30 april 1979
    Feest met aardbeien jaren 70!

    Ter ere van de 70ste verjaardag van Koningin Juliana, in 1979, werden diverse lekkernijen en streekproducten aangeboden op Paleis Soestdijk. Ook Veiling Zaltbommel nam hier deel aan en bood de koningin, die tevens haar laatste Koninginnedag vierde, een beschuit met aardbeien uit de Bommelerwaard aan.

  • Jaren ’80
    De jaren 80: aardbeien met kerst en opkomst van de paprika

    Tot het begin van de jaren ’70 is de aardbei het belangrijkste product op Veiling Zaltbommel met daarnaast de champignons, hardfruit en een breed assortiment van groenten. In de jaren ’70 komt er concurrentie van aardbeientelers uit Spanje. Vooral de glasaardbeienteelt komt onder druk te staan. Sommige telers stappen van aardbeien over op bloemen. In de tachtiger jaren worden nieuwe, geavanceerde teeltmethoden ontwikkeld, waardoor het mogelijk is de aardbei het hele jaar rond te telen. Enkele telers bieden zelfs met kerst hun zomerkoninkjes aan. In de herfst vindt in de kassen een nateelt van tomaten plaats. Later stappen de telers, ook vanwege de concurrentie, over op de nateelt van de paprika.

  • 1992
    75 jarig bestaan!

    Eind tachtiger jaren neemt de aanvoer van champignons, fruit en paprika’s enorm toe en is een grote werkvloer gewenst. Verder wil de veiling de beschikking hebben over moderne conditioneringsruimten en een efficiëntere verlading. De plannen voor nieuwbouw worden gemaakt. Dit was de grootste investering in de geschiedenis van Veiling Zaltbommel toendertijd. De identiteit van de veiling veranderde waardoor er een nieuw logo moest komen. Dit logo paste bij de nieuwe realiteit van Veiling Zaltbommel.

  • 2000
    Naast het veilen ontstond er een ander verkoopkanaal

    Naast het traditionele veilen ontstondt er langzaam een ander verkoopkanaal. In de hal kregen keurmeester de vraag naar producten. Dit begon met de strip boerenkool. De keurmeester ging aan de slag, belde de teler en maakte een prijs. Dit werd steeds verder uitgebreid en de eerste verkoper kwam in dienst.

  • 2007
    Het merk Suprimo wordt geïntroduceerd

    In 2007 werd het kwaliteitslabel Suprimo geïntroduceerd. Op deze manier wil Veiling Zaltbommel haar brede programma aan verse producten op een betrouwbare en unieke manier onderscheiden in de AGF-handel. Het logo van het merk roept een beeld van herkenning op met het logo van Veiling Zaltbommel. Het Suprimo merk is verdeeld in twee varianten: Suprimo Gold en Suprimo Silver.

  • 31 maart 2017
    100 jarig bestaan 2017

    Anno 2017 is Veiling Zaltbommel jaarlijks goed voor de verhandeling van 41 miljoen kilo groenten en fruit. De activiteiten van de veiling gaan echter verder dan enkel het streven naar de beste prijs. Zo worden er ook diensten geleverd op het gebied van koeling en bewaring, en de voorziening van verpakkingsmaterialen. Een bijzondere mijlpaal is het honderd jarig bestaan. Met een feestavond voor leden en genodigden heeft Veiling Zaltbommel op vrijdag 31 maart haar 100-jarig jubileum gevierd. Veiling Zaltbommel telt op dat moment 130 leden, waarvan het merendeel actief is in de fruitsector. Met name de aanvoer van aardbeien en frambozen is sterk gegroeid de voorgaande jaren. Veel zachtfruit vindt zijn weg naar de afnemer via lange-termijnafspraken met de retail, maar de klokverkoop heeft daarnaast nog steeds een belangrijke functie binnen de veiling. Er is een breed scala aan afnemers, van groothandel tot exportbedrijven.
    Is het leuk om bij het kopje 100 jarig bestaan verschillende foto’s af te spelen van die dag? En kan dat?

  • 2019
    Zonnepaneleninstallatie Veiling Zaltbommel officieel geopend

    Veiling Zaltbommel heeft geïnvesteerd in de aanleg van een zonne-energiesysteem op een gedeelte van de daken van het veilingcomplex. Met deze stap wordt invulling gegeven aan de eigen verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering. Met een omvang van 3462 zonnepanelen is het een omvangrijke installatie. De verwachting is dat dit de veiling op jaarbasis 980.000 kWh op gaat leveren. Dit is gelijk aan het gemiddelde stroomverbruik van 350 huishoudens.

Ook lid worden?

Meer dan 100 leden zijn aangesloten bij Veiling Zaltbommel!